diumenge, 20 de febrer del 2011

Jesús m'estima

David Safier ha volgut repetir l'èxit de Maleït Karma, però des del meu punt de vista, no se n'ha sortit.

En el seu segon i darrer llibre, Safier aguditza l'enginy, però es tracta d'una història no gaire apta pels que, com el meu cas, tenen 
poc coneixent (o quai nul) de la religió Cristiana i de la Bíblia.

Aquí, la protagonista de la història és la Marie, una dona d'uns trenta anys que després de deixar plantat a l'altar el que seria el seu futur marit, s'instal·la a casa el seu pare, on coneixerà un home atent, guapo i maravellós (el que totes busquem, vaja!). Però no es tracta d'un home qualsevol, sinó d'un fuster una mica especial: de Jesús, que ha vingut a la terra a executar el Judici Final, com s'enuncia a l'Apocalipsi.

Evidentent, a la Marie li costarà que se le creguin, i a partir d'aquí iniciarà un munt de peripècies per aconseguir seduir Jesús i quedar-se amb ell.
L'escriptor alemany fa servir els mateixos recursos literaris que en la seva anterior i primera obra: la protagonista explica la història en primera persona i s'intercala una altre veu que explica el mateix des d'un punt de vista diferent.
No està malament, però si heu de triar, quedeu-vos amb Maleït Karma!

**
Títol: Jesús m'estima
Autor: David Safier (traducció de Josep Maria Bernal)
Editorial: Empúries

dijous, 10 de febrer del 2011

Maleït Karma


Sempre cal començar per el principi. Per això, encara que s’acabi d’editar el seu segon i últim llibre, millor iniciar-se en el món de David Safier amb la seva primera novel·la, Maleït Karma.

No es tracta, ni molt menys, d’un llibre que passarà a la història de la literatura, però sí que és una novel·la irònica i divertidíssima. Dues 
característiques que aquí no estem acostumat a veure en escriptors alemanys. Una història surrealista que enganxa fins al final. On la Kim Lange, una famosa periodista de la televisió alemanya que mor esclafada per el despreniment d’un lavabo d’una nau especial russa després d’haver estat infidel al seu marit, n’és la protagonista. Així que, amb aquest començament tant inesperat, ja us podeu imaginar com seguirà la història!

Després de morir, la Kim es reencarnarà en una formiga i haurà d’acumular bon karma per ascendir en l’escala de la reencarnació i tornar a ser humana. Només d’aquesta manera podrà aconseguir que el seu marit li torni a fer una mica de cas. Això sí, en les seves successives reencarnacions no perd mai la memòria de qui és: la Kim. I per no sentir-se sola (humanament parlant) coincideix amb un personatge històric reencarnat que serà el seu company d’aventures.

D’aquesta manera, Safier escriu una mena de faula moral contemporània molt més eficaç que la majoria de contes de Jorge Bucay. Ja que tots tenim alguna cosa de Kim a les nostres vides.
Safier barreja frases enginyoses i sarcàstiques en un ambient modern i occidental. D’aquí, també, part de l’èxit. Perquè com diu a l’última frase del llibre: “no cal el nirvana per arribar al nirvana!”

**
Títol: Maleït Karma
Autor: David Safier (traducció de Michael Steimetz i Carlota Vallès)
Editorial: Empúries